India Reisverslag 5

26 maart 2017 - Bangalore, India

Hoi lieve luitjes,

Hier alweer mijn vijfde reisverhaal vanuit het verre, mooie, drukke, warme en adembenemende India, vanuit de zuidelijke stad Bangalore waar het momenteel gemiddeld 36 graden is, een van de warmste maanden van het jaar.

Daarom dit keer geen spannende reizen om te ondernemen, maar vooral veel binnen blijven en het hoofd en lichaam koel houden in het hotel, shopping malls, bioscopen, taxi, kantoor, enzovoort.

Er zijn inmiddels alweer 3 weken verstreken en het gevoel om lekker naar huis te mogen is weer enorm aangesterkt door de vele leuke, gezellige en oh zo belangrijke Skype video gesprekken die we samen mogen beleven. Ook de chatgesprekken samen met het thuisfront geeft me een enorm warm gevoel en sterkt mij in mijn opdracht alhier. Door de ondersteuning van mijn schattebouten kan ik het hier zo lang volhouden en maakt dit mijn reizen vele malen aangenamer. Zelfs verastte ik deze week Angelique door eerst Bram te Skypen en daarna Angelique en Gijs aan de lijn te krijgen waardoor we ook met zijn drieen in 1 gesprek heel ver maar tegelijkertijd ook heel dicht bij elkaar kunnen zijn vanuit Enschede, Eindhoven en Bangalore. Waar zouden we zijn zonder smartphone, computer en internet. Een heel stuk sociaal armer en mijlenver uit elkaar. Gelukkig is dit niet zo met alle techniek waarvan we mogen genieten.

Deze keer een verhaal over mijn bezoeken aan de shoppping malls, bioscopen en over het uitgaansleven hier in Bangalore en wat de collega's en vrienden zoal hier doen in Bangalore wanneer ze gaan stappen.

Bangalore heeft vele grote, mooie en exclusieve winkelcentra zoals de Elements Mall naast mijn hotel Howard Johnson met een eigen Spar supermarkt waar ik mijn snacks haal, veelal bestaand uit Noodle soepjes voor de middagen in het weekend, eindelijk de minst kruidige gevonden, koekjes voor bij de thee en koffie, pakjes en blikjes drinken en chips voor bij de Netflix films als ik de kans krijg om te kunnen kijken in mijn drukke bestaan hier. Door de 4,5 uren later tijdsverschil ben ik vaak nog tot s'ávonds 21:00 uur aan het vergaderen met Nederland of zelfs met de US, Amerika. Het kwam zelfs voor dat ik om 00:30 uur nog zat te chatten met een collega. Dat maken mijn werkdagen gemiddeld van 09:30-21:00 uur, ik start nu ook later omdat meeste van mijn collega's ook rond deze tijd beginnen hier. Ook op zaterdag nog even paar uren besteden om bij te komen met werk en mails.

In deze Elements Mall bevinden zich ook heel veel eettentjes, ik tel er wel 12, op de bovenste verdieping ook met o.a. Burger King, McDonalds, etc. Daar bevindt zich ook een Bioscoop waar ik al meninge leuke film heb gekeken zoals Kong, Skull island, Beauty & The Beast en Logan de laatste versie van The Wolverine films. Omdat er niet zoveel films in het Engels draaien, meeste in het Indiaas en echte Bollywood films, het ik niet veel keuze. Wat hierbij opvalt is dat alle mensen gaan staan voor de film en het nationaal volkslied zingen, erg grappig. Wat ook opvalt is dat ze heel veel reklame maken voor een schoner milieu (het is erg vies in de straten van Bangalore) en stoppen met roken. Ze laten hierbij zelfs erg grove verminkingen zien van mensen die door het roken operaties hebben moeten ondergaan, dit soort afbeeldingen staan op je netvlies gedrukt en ook op de pakjes sigaretten geprint. Ze gaan hier dus veel verder dan bij ons in Nederland waar alleen maar een tekst vermeld staat. Foto's maken het toch een stuk krachtiger.

Deze weken ben ik ook 2 keer naar de Mantrix Square winkelcentrum geweest, de grootste qua vloeroppervlakte met wel 1,7 miljoen m2 winkelplezier. Een enorm grote met wel 5 verdiepingen en per verdieping wel bijna 100 winkeltjes. Hier ben ik ook naar de kapper geweest, wat nu mjin 2e ervaring bij de kapper is, maar in Nederland is onze eigen vertrouwde Andy toch wel stukken beter in het knippen. Het lijkt wel of ze hier de ervaring of opleiding missen. Echt bij de meest exclusieve kapperszaken met goede recenties ga ik naar toe, maar na mijn vraag om mijn haar echt kort te houden, beginnen ze zelfs met de tondeuze over mijn hoofdharen te scheren, ships, maar ja, het is nu weer lekker kort, dat is wat telt in dit hete weekend.
Ik moet ook een groot compliment maken naar de Starbucks, de enige zaak waar ik met een buitenlands nummer een WiFi connectie kan maken, alle verbindingen hier in India moet je je indiase telefoonnr opgeven waarna je een code via sms terugkrijgt. Omdat ik nog geen Indiase SIM kaart heb, is nu in bestelling, is het lastig om Uber taxi te bestellen, Online bestellingen te doen, of zelfs aankopen in de winkels waarbij je ook altijd je mobiele nummer moet opgeven. De overheid hier wil alles en iedereen controleren.

Dit weekend ben ik met een collega en 2 van zijn vrienden wezen "stappen". Na de kapper en het shoppen ben ik met de Uber taxi naar de Billiard Association afgereisd, een soort van luxe club waar het goed en hygienisch toeven is tussen veel oudgedienden uit het leger hier. De voorzitter is een voormalige Wing Commander en een andere member uit The Board, blijkt een vriend/kennis te zijn van een van deze vrienden. Het is de meest in aanzien zijnde Nationale Biljartclub van India waar momenteel de WK Snookeren van afgelopen December vandaan komt. Wat blijkt? Hij is toevallig aanwezig, maar speelt alleen nog maar belangrijke wedstrijden en niet voor de lol. Mijn collega en vrienden komen er alleen maar veel om te drinken, eten en gezellig te kletsen met elkaar en hebben nog nooit biljarten gezien of gespeeld. Daarom nodig ik ze uit voor een spelletje biljart, maar ze durven niet te spelen, dan maar een spelletje met een van de beheerders. De vrienden weten niet wat ze zien, kijken hun ogen uit en zijn blij dat ik de moeite neem om te spelen, benieuwd als ze zijn naar de biljartruimte. Ook dat ze nog nooit boven zijn geweest in de ruimte en nu zelfs met het bestuur hebben mogen praten en de wereldkampioen Snooker hebben gezien, krijgen ze nu pas door wat deze vereniging betekent voor het Indiase biljarten. Haha, wat mijn bezoek al niet teweeg kan brengen, en gewoon door effe lekker een potje biljart te willen spelen.
Er bevinden zich zo'n 20 speeltafels in een grote ruimte met allerlei spelvormen zoals Snooker, American Pool, Canneste of zoiets en normaal biljarten.
Na het biljarten drinken we nog wat en de voorzitter van de vereniging nodigt mij uit om de volgende keer in Bangalore altijd te mogen komen spelen, ik ben welkom in de Club, wat weer aantoont hoe gastvrij en warm de mensen hier zijn. Je mag namenlijk alleen naar binnen en spelen als je lid bent van de vereniging.

Na nog wat rijst, kip, hapjes en frietjes gegeten te hebben en na, ik denk, 5 a 6 :-) glazen vers uit het vat King Fischer bier, vertrek ik weer om 24:00 uur met de Uber Taxi naar het hotel. Weer een gezellige avond beleeft hier in het verre India met eigen lokale vrienden, die mij getrakteert hebben op deze leuke avond. Ik voel me opgelaten niets te mogen betalen, maar er komt zeker een volgend keer waarbij ik kan trakteren. Ook blijkt mijn collega Yoga Master te zijn en hij nodigt mij daarom ook uit om de Yoga te leren kennen hier in India. Haha, moet ik nog even over nadenken, maar waarom ook niet eigenlijk?

Nog 1 week te gaan, ik ben weer blij als ik naar huis mag vliegen, maart/april/mei zijn hier de heetste maanden, volgende maand Mei wordt een korte, Gijs gaat namenlijk examen doen per 12 mei en ook Bram is met zijn Bachelor eindopdracht bezig. Belangrijke momenten en tjiden om ook thuis te zijn, het werk geeft me alle vrijheid om zelf te bepalen wanneer ik op en neer mag reizen.

Dit is dan weer het einde van mijn vijfde reisverhaal, ik hoop dat jullie er weer veel leesplezier aan beleven. Ik ben ook benieuwd naar de verhalen thuis, van de proefwerkweek, voetbal en belevingen met vrienden van Gijs, de ontwikkelingen in de eindopdracht, studie en weekendverhalen van Bram, van de verhalen van Angelique hoe het is om er alleen voor te staan en het thuis met succes draaiende te houden en alles zelf te mogen regelen, van de verhalen van onze familie, van het stemmen, de vorming van het nieuwe kabinet, de aanslag in London, Max Verstappen die zijn nieuwe bolide gaat rijden vandaag, enzovoort.

Tot over een week, de hartelijke groetjes, houdoe en Namesté,
Frank