India Reisverslag 1

31 oktober 2016 - Bangalore, India

Hoi Lieve luitjes,

Een kort reisverslag van mijn eerste werkweek in India, wauw wat een mooi en vies land.

Het is mijn allereerste weekend in Bangalore, de andere 2 keer was ik er alleen door de week, en ik val gelukkig nu al met mijn spreekwoordelijke ‘ass in de boter’, het is namelijk Diwali festival komende 4 dagen. Ik ben nu 4 weken in Bangalore, in december weer lekker thuis en dat zo maand op, maand af komend jaar.

Ik mis jullie allemaal ontzettend veel, maar mijn 400 lieve collega’s hier en mijn werk houden mij scherp om mijn nieuwe opdracht te klaren komend jaar samen met iedereen bij mijn werkgever en de Indiase IT Partnerbedrijven en nog een aantal.

Mede ervoor zorgdragen dat het grootste strategische IT programma zijn zaken vanuit Bangalore goed aflevert naar de rest van het bedrijf en ervoor zorgen dat de bedrijfstransformatie van 250 naar 4 bedrijfsmodellen succesvol verloopt de komende 3 jaren. Meer dan 65% van het IT bouwwerk moet uit India komen.

Voor mijzelf betekent dit dat ik de softwarefabriek hier in India opstart en doorstart komend jaar voor alle foundational en enabling projecten. Een aantal voorbeelden zijn Central Finance, Master Data Mgt, Informatie Mgt voor bedrijfsrapporten, Data Migratie van 49 bron bedrijfssystemen naar 3 doelsystemen te verzorgen, zorgen dat het Testen en Valideren van de systemen ordentelijk verloopt, de Integratiefabriek voor alle verbindingen tussen alle IT systemen en systeemlandschap te verzorgen en alles wat te maken heeft met het Technische systeemlandschap, wat allemaal te maken heeft met ons globale data centrum op bedrijventerrein van Eindhoven Airport.

Om een kleine indruk te geven wat dit financieel betekent, is dat niet 900 miljoen euro per jaar betaald hoeft te worden, maar uiteindelijk nog maar 400-500 miljoen. Dit doen we natuurlijk wel samen met circa 600 IT Collega’s, met nog eens zo’n zelfde aantal in het bedrijf. Ik hoop dat jullie hierdoor een klein beetje een indruk krijgen van mijn werkleven.

Het Diwali feest betekent dat bijna iedereen vanuit de stad naar zijn ouderlijk thuis trekt om lang weekend en 2 dagen vrij te vieren met familie, vrienden en buren. Als je weet dat 80% van de 11,5 Miljoen inwoners van buiten Bangalore komt, begrijp je een beetje wat dat voor de logistiek in de stad betekent.

Een collega van mij moest vorig jaar zelfs zo lang wachten om een treinkaartje te kunnen bemachtigen, dat hij pas de volgende dag 5 uur kon reizen naar huis over een afstand van nog geen 200 km. Een beetje te vergelijken van Eindhoven naar Enschede. Er stond gisteren zelfs een rij van 50 meter op de Campus hier, omdat er nu zelf begonnen is om kaartjes te verkopen aan de eigen werknemers.

De Hindoestaanse traditie is dat iedereen elkaar trakteert op zoete lekkernijen, ja zelfs in heel de straat, en thuis een zee van licht creeert. Op die manier, Diwali wordt ook wel Lichtjesfeest genoemd, wordt de overwinning van het goede over het kwade gevierd, wat een beetje te vergelijken is met ons kerst- en nieuwjaarsfeest in combinatie met de Lichtjesroute in Eindhoven. Hihihi, doet me wel weer veel denken aan ‘home sweet home’ gelukkig.

Ook worden er veel ‘fire-crackers’, vuurwerk afgestoken wat ik vanmorgen, het is nu 12:00 uur, al veel heb mogen horen. Dit creeert voor de leefomgeving veel overlast, maar voor mijzelf leuk om een keer te mogen ervaren.

Het gaat zelfs zover dat een van mijn collega’s hier vorig jaar een verbrande plek op zijn auto had, omdat het overal wordt afgevuurd, het gaat er zelfs om wie de hardste knallen kan maken, erg bizar.

Mijn meegenomen hollandse stroopwafels en een kilo engelse drop heeft al menig indiaas hart mogen smelten en heeft ervoor gezorgd dat ik nu al bijna 100 collega’s persoonlijk heb leren kennen.

Ook herkennen sommigen mij nog van 4 weken geleden, toen ik met de Executives hier een aantal presentaties heb mogen geven. Omdat de Programma Mgr eerder naar huis moest reizen mocht ik voor 200 collega’s vertellen in 20 min wat er voor hen allemaal aan zit te komen en wat dat betekent voor hen. Mijn eerste ervaring voor zoveel mensen, maar wel een heel erg leerzame. Dat ik applaus mocht ontvangen na mijn speech, deed mij veel goeds en gaf me een warm gevoel erbij te horen.

Het blijft raar, als bijna enige blanke hier tussen al die donkere mensen te leven, maar uiteindelijk gaat het natuurlijk allemaal om de innerlijke kracht. Uiterlijk is van ondergeschikt belang. Wow, begin ik nog niet te zweverig te worden, even ‘down to earth’.

Allereerst wil ik Pa en Ma Reiné ontzettend bedanken voor de leuke kaart van jullie die Angelique in mijn koffer had verstopt. Ik zal genieten van de theecultuur alhier. Ook dank aan Bob en Andrea voor de leuke kaart met de Hollandse molen wat me een lekker thuisgevoel geeft. En Angelique, Bram en Gijs voor de lieve woorden en kussen ook op een mooie kaart verstopt in mijn koffer, jullie deugnieten J.
Roel en Iris dank voor de leuke verslagen van jullie transformatie in L.A. Lijkt me erg fijn om een eigen stekkie te mogen creeeren en te bouwen aan de toekomst J. Doet me ook weer hier denken aan mijn reisdoel en hoe belangrijk het thuisfront voor mij is.

Ik stuur jullie hieronder enkele kiekjes uit Bangalore mee, om een indruk te krijgen van de cultuur en dagelijks leven. Iedereen Shubh Divali gewenst op maandag 31 Oktober, wat Gelukkig Lichtjesfeest betekent. Tot gauw in ons lekker koud, knus en kneuterig kikker- en kaaslandje.
Het is hier winter, strak 28 graden elke dag en 3 maanden lang een strak blauwe lucht.
Tot vrijdag 18 november en onze geplande afspraak in Amsterdam/Schiphol.

Lieve groetjes en knuffels terug,
Frank
XXX XXX